Пытанні і адказы, якія тычацца паступлення дзіцяці ў першы клас
і арганізацыі адукацыйнага працэсу ў першым класе.
Дзіця першы раз ідзе ў школу. Гэта важная падзея не толькі ў яго жыцці, але і ў жыцці яго бацькоў, педагогаў, школы. Як падрыхтаваць дзіця да новага жыцця, Як арганізаваць вучобу, каб яна была ў радасць дзецям, і ім хацелася б кожную раніцу ісці ў школу…
Абмяркуем пытанні, якія задаюцца часцей за ўсё бацькамі і педагогамі.
Пытанне 1. Ўзрост паступлення дзіцяці ў першы клас?
У адпаведнасці з артыкулам 159 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адукацыі ў I клас прымаюцца асобы, якім на 1 верасня адпаведнага навучальнага года спаўняецца шэсць і больш гадоў. Па жаданні аднаго з законных прадстаўнікоў дзіцяці дапускаецца прыём у I клас асобы, якой шэсць гадоў споўніцца ў перыяд з 1 па 30 верасня адпаведнага навучальнага года.
Пытанне 2. Якія дакументы неабходныя пры паступленні дзіцяці ў першы клас?
Для прыёму дзяцей у першы клас установы агульнай сярэдняй адукацыі законныя прадстаўнікі ў перыяд з 1 чэрвеня па 28 жніўня падаюць наступныя дакументы:
заява на імя кіраўніка ўстановы агульнай сярэдняй адукацыі;
медыцынскую даведку аб стане здароўя дзіцяці;
пасведчанне аб нараджэнні дзіцяці.
Пытанне 3. Правамерна ці правядзенне ў школах тэставання дзяцей, якія паступаюць у першы клас?
Прыём дзяцей ва ўстановы агульнай сярэдняй адукацыі ажыццяўляецца без уступных выпрабаванняў.
Пытанне 4. Ці абавязкова прысутнасць дзіцяці пры падачы дакументаў у школу?
Не абавязкова.
Пытанне 5. Першыя класы-гэта класы школы або групы дашкольнай установы?
Першыя класы-гэта класы ўстановы агульнай сярэдняй адукацыі. Па рашэнні мясцовых выканаўчых і распарадчых органаў улады яны могуць размяшчацца як на базе школы, так і на базе дашкольных устаноў.
Калі першыя класы размяшчаюцца ў школе, то для іх ствараюцца ўсе неабходныя ўмовы для арганізацыі адукацыйнага працэсу дзяцей шасцігадовага ўзросту, уключаючы сон, харчаванне, шпацыр і г. д.
Калі першыя класы размяшчаюцца на базе дашкольных устаноў, то адукацыйны працэс у першую палову дня ажыццяўляе настаўнік школы, астатні час з навучэнцамі працуюць педагагічныя работнікі дашкольнай установы.
Навучэнцы першых класаў у дадзеным выпадку ўваходзяць у склад дзіцячага калектыву дашкольнай установы. Іх рэжым дня з'яўляецца складовай часткай агульнага рэжыму дня дашкольнай установы.
У перыяд канікул, у тым ліку дадатковых на працягу навучальнага года і летніх, навучэнцы першых класаў могуць наведваць дашкольную ўстанову на агульных падставах.
Пытанне 6. Чым адрозніваецца Арганізацыя навучання дзяцей у першых класах ад іншых класаў пачатковай школы?
Працягласць вучэбнага тыдня-5 дзён.
З мэтай забеспячэння плыўнага пераходу з дашкольнай установы ў школу, вучэбным планам у першым класе прадугледжана на працягу верасня месяца правядзенне вучэбных заняткаў па праграме «Уводзіны ў школьнае жыццё». На працягу гэтага перыяду не праводзяцца навучальныя заняткі па матэматыцы, чытання, пісьму. Настаўнік праводзіць з дзецьмі экскурсіі, мэтавыя прагулкі, фізкультурныя заняткі, якія развіваюць гульні, вучыць дзяцей, як паводзіць сябе ў калектыве, вывучае гатоўнасць кожнага да школьнага навучання, аказвае дапамогу школьнікам у засваенні правілаў і формаў паводзін падчас вучэбных заняткаў, ва ўменні разумець змест задаваных настаўнікам пытанняў, у арганізацыі сваёй дзейнасці.
З кастрычніка месяца праводзяцца ўсе навучальныя заняткі па прадметах вучэбнага плана.
Для вучняў 1 класа прадугледжана зберагалая Арганізацыя адукацыйнага працэсу:
- урокі праводзяцца толькі ў першую змену;
- для захоўвання верхняй адзення і зменнай абутку, як правіла, вылучаецца спецыяльнае памяшканне;
- кожны навучэнец забяспечваецца зручным працоўным месцам за партай або сталом у адпаведнасці з ростам і станам слыху і зроку;
- падручнікі і дыдактычныя дапаможнікі рэкамендуецца захоўваць у школе;
- напаўняльнасць класа - не больш за 20 чалавек;
- у сярэдзіне трэцяй, самай працяглай чвэрці арганізуюцца дадатковыя канікулы на працягу аднаго тыдня;
- працягласць навучальнага занятку-35 хвілін з абавязковым правядзеннем двух фізкультхвілінак па 1,5-2 хвіліны кожная;
працягласць перамен паміж навучальнымі заняткамі не менш за 10 хвілін, пасля другога ці трэцяга навучальнага заняткі праводзіцца дынамічная паўза (прагулка на свежым паветры) працягласцю не менш за 30 хвілін.
- дамашнія заданні навучэнцам не задаюцца.
Пытанне 7. Як жа ацэньваюцца вынікі навучання першакласнікаў?
У класе, дзе навучаюцца шасцігадовыя дзеці, выключаецца сістэма бальнага (отметочного) ацэньвання. Недапушчальна таксама выкарыстанне любой знакавай сімволікі, якая замяняе лічбавую адзнаку (зорачкі, сонейкі, кветачкі і г.д.). Дапускаецца толькі слоўная ацэнка. Акрамя таго, нельга пры няправільным адказе вучня казаць: «не стараўся», «не думаў», «няправільна», лепш настаўніку ў школе, а бацькам дома абыходзіцца рэплікамі «давай паслухаем іншых», «гэта тваё меркаванне», «ты так думаеш» і т. д.
Ніякаму ацэньванню не падлягаюць: тэмп працы вучня; асабістыя якасці школьнікаў, своеасаблівасць іх псіхічных працэсаў (асаблівасці памяці, увагі, ўспрымання, тэмп дзейнасці і інш.).
На працягу першага года навучання кантрольныя работы не праводзяцца. Выніковыя кантрольныя работы праводзяцца ў канцы навучальнага года. Забаронена правяраць тэхніку чытання» на хуткасць " з секундамерам. Тэхніку чытання вучняў правярае настаўнік дадзенага класа, улічваючы індывідуальныя асаблівасці кожнага вучня, яго тэмп чытання.
Пытанне 8. Як дапамагчы дзіцяці хутчэй прывыкнуць да школьнага жыцця?
Поспехі шасцігадовага дзіцяці ў школе шмат у чым вызначаюцца яго гатоўнасцю да яе, а таксама, і гэта важней за ўсё, стаўленнем бацькоў і настаўнікі да новай дзейнасці ў жыцці дзіцяці.
Перш за ўсё важна, каб ён пайшоў у школу фізічна развітым, здаровым.
Для паспяховага навучання школьнікаў неабходна ўлічваць асаблівасці іх адаптацыі (прывыкання, прыстасаванні) да школьнага жыцця.
Першы год навучання асабліва цяжкі для дзіцяці: змяняецца звыклы ўклад яго жыцця, ён прывыкае да новых сацыяльных умоў, новай дзейнасці, незнаёмым дарослым і аднагодкам. Больш неспрыяльна адаптацыя працякае ў дзяцей з парушэннямі фізічнага і псіхалагічнага здароўя.
Назіранні паказалі, што сацыяльна-псіхалагічная адаптацыя можа праходзіць па-рознаму. Значная частка дзяцей (прыкладна 50-60%) прывыкаюць на працягу 2-3-х месяцаў навучання. Гэта выяўляецца ў тым, што дзіця прывыкае да калектыву, бліжэй пазнае сваіх аднакласнікаў
Іншым дзецям (каля 30%) патрабуецца больш часу для прывыкання да новага школьнага жыцця. Яны могуць да канца першага паўгоддзя аддаваць перавагу гульнявую дзейнасць вучэбнай, не адразу выконваюць патрабаванні настаўніка, часта высвятляюць адносіны з аднагодкамі неадэкватнымі метадамі (б'юцца, капрызяць, плачуць, скардзяцца). У гэтых дзяцей узнікаюць цяжкасці і ў засваенні школьных праграм.
І, нарэшце, у кожным класе ёсць прыкладна 14% дзяцей, у якіх да значных цяжкасцяў вучэбнай працы дадаюцца цяжкасці балючай і працяглай (да аднаго года) адаптацыі. Такія дзеці адрозніваюцца устойлівымі адмоўнымі эмоцыямі, нежаданнем вучыцца і наведваць школу. Часта менавіта з гэтымі дзецьмі не хочуць сябраваць, супрацоўнічаць, што выклікае новую рэакцыю пратэсту: яны паводзяць сябе абуральна, перашкаджаюць праводзіць навучальныя заняткі і інш.
Найбольш напружанымі для ўсіх дзяцей з'яўляюцца першыя чатыры тыдні навучання. Вельмі важныя ў гэты час увага і падтрымка з боку бацькоў і настаўнікаў. Неабходна быць стрыманымі, спакойнымі, падтрымліваць вартасці дзяцей, радавацца іх поспехам, старацца дапамагчы наладзіць адносіны з аднагодкамі.
Калі настаўнік, бацькі не будуць улічваць цяжкасці адаптацыйнага перыяду, гэта можа прывесці да нервовага зрыву дзіцяці і парушэння яго псіхічнага здароўя. Памятаеце пра гэта.
Пытанне 9. Чым займацца з дзіцем, каб ён апынуўся гатовым да школы?
Трэба памятаць, што гатоўнасць да школы-гэта складаны комплекс пэўных псіхафізіялагічных станаў, уменняў, навыкаў і здароўя дзіцяці. Штучна фарсіраваць гэтую гатоўнасць нельга. Аднак неабходна і можна дапамагаць дзіцяці падрыхтавацца да школьнага жыцця.
У цяперашні час 92% дзяцей пяцігадовага ўзросту рыхтуюцца да школьнага жыцця ва ўстановах дашкольнай адукацыі. Іх дзейнасць ва ўстанове дашкольнай адукацыі рэгламентуецца дзяржаўнай вучэбнай праграмай дашкольнай адукацыі. Тыя, хто не наведвае ўстановы дашкольнай адукацыі, у АБАВЯЗКОВЫМ парадку павінны прайсці гэтую падрыхтоўку, каб мець аднолькавыя стартавыя магчымасці, праз розныя формы арганізацыі работы ва ўстанове дашкольнай адукацыі, школе.
Неабходна мець на ўвазе, што дзіцяці, ня наведваў дзіцячы сад, бывае цяжка змірыцца з тым, што ў школе ён не самы галоўны, не адзіны, а такі ж, як і ўсе астатнія дзеці. Ён павінен сядзець на навучальным занятку і не перашкаджаць іншым, ён вымушаны падпарадкоўвацца агульнай дысцыпліне, пастаянна суадносіць свае жаданні і інтарэсы з жаданнямі і інтарэсамі настаўнікаў і аднакласнікаў. Неабходна пастарацца зладзіць так, каб ён яшчэ да школы часцей меў зносіны з аднагодкамі.
Першакласніку даводзіцца самому сябе абслугоўваць. Таму аб навыках самаабслугоўвання варта паклапаціцца асабліва. Вельмі важна, каб дзіця да моманту паступлення ў школу валодаў вядомай доляй самастойнасці: умеў завязваць шнуркі, зашпільваць гузікі, скласці партфель, утрымліваць у парадку свой пакой, месца для заняткаў, цацкі, адзенне, абутак. Не варта рабіць гэта за дзяцей, не трэба вызваляць іх ад працоўных намаганняў. Нельга парушаць адзін з важных прынцыпаў выхавання: не рабіць за дзяцей тое, што яны ў стане сде
Важна, каб дзіця развіваў у сабе валявыя якасці. Для гэтага яго трэба прывучаць любы пачатае ім справа дарабляць да канца.
У першую чаргу трэба паклапаціцца пра яго здароўе. Плаванне, прагулкі, ровар – гэта заняткі, якія спрыяюць будучаму паспяховаму ўступлення ў школьную жыццё.
Самы важны спосаб развіцця (які адносіцца і да прамовы, і да ўвагі, і да зносін, і да памяці, і да ўяўлення, і яшчэ да многага іншага) – чытанне дзіцяці кнігі. Чытайце дзецям кнігі. У гэтым узросце добра чытаць малышам чароўныя казкі розных народаў. Чытанне нельга падмяніць тэлевізарам. Пра гэта трэба бацькам памятаць заўсёды.
Трэба чытаць (або распавядаць) дзецям казкі не менш за паўгадзіны ў дзень. Заахвочвайце ўсе заняткі, якія прымушаюць працаваць фантазію, уяўленне, самастойную кемлівасць: маляванне, лепку, канструяванне.