Абнаўленне сістэмы дашкольнай адукацыі, працэсы гуманізацыі і дэмакратызацыі ў ім абумовілі неабходнасць актывізацыі ўзаемадзеяння дашкольнай установы з сям'ёй.
Сям'я для дзіцяці - гэта яшчэ і крыніца грамадскага вопыту. Тут ён знаходзіць прыклады для пераймання, тут адбываецца яго сацыяльнае нараджэнне.
Галоўная мэта педагогаў дашкольнай установы-прафесійна дапамагчы сям'і ў выхаванні дзяцей, пры гэтым, не падмяняючы яе, а дапаўняючы і забяспечваючы больш поўную рэалізацыю яе выхаваўчых функцый.
Працу з бацькамі варта будаваць, прытрымліваючыся наступных этапаў.
1. Прадумваннем зместу і форм работы з бацькамі. Правядзенне Экспрэс-апытання з мэтай вывучэння іх патрэбаў.
2. Ўсталяванне паміж выхавацелямі і бацькамі добразычлівых адносін з устаноўкай на будучыню дзелавое супрацоўніцтва.
3. Фарміраванне ў бацькоў больш поўнага ладу свайго дзіцяці і правільнага яго ўспрымання з дапамогай паведамлення ім ведаў, інфармацыі, якія немагчыма атрымаць у сям'і і якія аказваюцца нечаканымі і цікавымі для іх.
4. Азнаямленне педагога з праблемамі сям'і ў выхаванні дзіцяці.
5. Сумеснае з дарослымі даследаванне і фарміраванне асобы дзіцяці. На дадзеным этапе плануецца канкрэтны змест работы, выбіраюцца формы супрацоўніцтва.
Ø калектыўныя,
Ø індывідуальныя,
Ø наглядна-інфармацыйныя,
Ø інфармацыйна-камунікацыйныя.
Калектыўныя формы маюць на ўвазе працу з усім або вялікім складам бацькоў (групы). Гэта сумесныя мерапрыемствы педагогаў і бацькоў. Некаторыя з іх маюць на ўвазе ўдзел і дзяцей.
Індывідуальныя формы прызначаныя для дыферэнцыраванай працы з бацькамі выхаванцаў.
Наглядна-інфармацыйныя формы гуляюць ролю апасродкаванага зносін паміж педагогамі і бацькамі.
Інфармацыйна-камунікацыйныя формы. Прыярытэтнасць іх прымянення абумоўлена такімі перавагамі, як пастаянная магчымасць віртуальнага ўзаемадзеяння з бацькамі і абмену інфармацыяй з імі.
КАЛЕКТЫЎНЫЯ ФОРМЫ ЎЗАЕМАДЗЕЯННЯ З БАЦЬКАМІ
Агульны бацькоўскі сход установы дашкольнай адукацыі. Яго мэта-каардынацыя дзеянняў бацькоўскай грамадскасці і педагагічнага калектыву па пытаннях адукацыі, выхавання, аздараўлення і развіцця выхаванцаў. На агульных бацькоўскіх сходах абмяркоўваюцца праблемы выхавання дзяцей. Як і любы бацькоўскі сход патрабуе дбайнай папярэдняй падрыхтоўкі. Для бацькоў, зноў прынятых дзяцей, мэтазгодна правесці экскурсію па дзіцячым садзе з тлумачэннем профілю і задач установы, пазнаёміць са спецыялістамі; можна выдаць буклет, рэкламу, якія распавядаюць аб канкрэтным установе або паказаць прэзентацыю; арганізаваць выставу работ дзяцей і г. д.
Бацькоўская канферэнцыя - адна з формаў павышэння педагагічнай культуры бацькоў. Каштоўнасць гэтага віду працы ў тым, што ў ёй удзельнічаюць не толькі бацькі, але і грамадскасць. На канферэнцыях выступаюць педагогі, работнікі раённага аддзела адукацыі, прадстаўнікі медыцынскай службы, настаўнікі, педагогі-псіхолагі і г.д. Акрамя таго, гэтая форма дазваляе педагогам, спецыялістам і бацькам мадэлююць жыццёвыя сітуацыі, прайграючы іх. Гэта дае магчымасць бацькам не толькі назапашваць прафесійныя веды ў галіне выхавання дзяцей, але і ўсталёўваць даверныя адносіны з педагогамі і спецыялістамі.
Групавыя кансультацыі арганізуюцца з мэтай адказаць на ўсе пытанні, якія цікавяць бацькоў. Частка кансультацыі прысвячаецца цяжкасцяў выхавання дзяцей. Яны могуць праводзіцца і спецыялістамі па агульных і спецыяльных пытаннях, напрыклад, развіццю музычнасці ў дзіцяці, ахове яго псіхікі, навучанню грамаце і інш кансультацыі блізкія да размоў, асноўная іх розніца ў тым, што апошнія прадугледжваюць дыялог, яго вядзе арганізатар гутарак. Педагог імкнецца даць бацькам кваліфікаваны савет, чаму-то навучыць. Гэтая форма дапамагае бліжэй даведацца жыццё сям'і і аказаць дапамогу там, дзе больш за ўсё яна патрэбна, падахвочвае бацькоў сур'ёзна прыглядацца да дзяцей, задумвацца над тым, якімі шляхамі іх лепш выхоўваць. Галоўнае прызначэнне кансультацыі-бацькі пераконваюцца ў тым, што ў дзіцячым садзе яны могуць атрымаць падтрымку і Савет. Існуюць і» завочныя " кансультацыі. Рыхтуецца скрыню (канверт) для пытанняў бацькоў. Чытаючы пошту, педагог можа загадзя падрыхтаваць поўны адказ, вывучыць літаратуру, параіцца з калегамі або пераадрасаваць пытанне. Гэтая форма атрымала водгук у бацькоў. Як паказаў наш вопыт правядзення» завочнай " кансультацыі, бацькі задавалі разнастайныя пытанні, пра якія не жадалі гаварыць услых.
Групавыя сходы бацькоў-гэта форма арганізаванага азнаямлення бацькоў з задачамі, зместам і метадамі выхавання дзяцей пэўнага ўзросту ва ўмовах дзіцячага сада і сям'і (абмяркоўваюцца праблемы жыццядзейнасці групы).
Рэкамендуецца праводзіць 3-4 сходу ў год працягласцю 1,5 ч. тэмы неабходна фармуляваць праблемна, напрыклад: «паслухмяны ці ваша дзіця?", "Як гуляць з дзіцем?", "Ці трэба караць дзяцей?» і інш.
"Круглы стол"» У нетрадыцыйнай абстаноўцы з абавязковым удзелам спецыялістаў абмяркоўваюцца з бацькамі актуальныя праблемы выхавання.
"Дні адчыненых дзвярэй"» У цяперашні час яны набываюць шырокае распаўсюджванне. Такая форма работы дае бацькам магчымасць убачыць стыль зносін педагогаў з дзецьмі, самім «ўключыцца» ў зносіны і дзейнасць дзяцей і педагогаў. У гэты Дзень бацькі, а таксама іншыя блізкія дзіцяці людзі, якія прымаюць непасрэдны ўдзел у яго выхаванні (бабулі, дзядулі, браты і сёстры), маюць магчымасць свабодна наведаць дашкольную ўстанову; прайсці па ўсіх яго памяшканняў, азнаёміцца з жыццём дзіцяці ў дзіцячым садзе, убачыць, як дзіця займаецца і адпачывае, пагутарыць з яго сябрамі і выхавацелямі. Бацькі, назіраючы дзейнасць педагога і дзяцей, могуць самі паўдзельнічаць у гульнях, занятках і г. д.
Клубы па інтарэсах. Дадзеная форма зносін прадугледжвае ўстанаўленне паміж педагогамі і бацькамі даверных адносін, ўсведамленне педагогамі значнасці сям'і ў выхаванні дзіцяці, а бацькамі — што педагогі маюць магчымасць аказаць ім дапамогу ў вырашэнні якія ўзнікаюць цяжкасцяў выхавання.
Вусны педагагічны часопіс. Часопіс складаецца з 3-6 старонак, па працягласці кожная займае ад 5 да 10 мін.агульная працягласць складае не больш за 40 хвілін. Кожная старонка часопіса-гэта вуснае паведамленне, якое можа быць праілюстравана дыдактычнымі дапаможнікамі, праслухоўваннем магнітафонных запісаў, выставамі малюнкаў, вырабаў, кніг. Бацькам загадзя прапануецца літаратура для азнаямлення з праблемай, практычныя заданні, пытанні для абмеркавання. Важна, каб тэмы былі актуальныя для бацькоў, адказвалі іх патрэбам і дапамагалі вырашыць найбольш важныя пытанні выхавання дзяцей.
Вечара пытанняў і адказаў. Гэта форма дазваляе бацькам ўдакладніць свае педагагічныя веды, прымяніць іх на практыцы, даведацца пра што-небудзь новым, папоўніць ведамі адзін аднаго, абмеркаваць некаторыя праблемы развіцця дзяцей.
Дзелавыя і ролевыя гульні. У працэсе гэтых гульняў ўдзельнікі не проста» ўбіраюць " пэўныя веды, а канструююць новую мадэль дзеянняў, адносін. У працэсе абмеркавання ўдзельнікі гульні з дапамогай спецыялістаў спрабуюць прааналізаваць сітуацыю з усіх бакоў і знайсці прымальнае рашэнне.
Трэнінг. Трэнінгавыя гульнявыя практыкаванні і заданні дапамагаюць даць ацэнку розным спосабам ўзаемадзеяння з дзіцем, выбраць больш удалыя формы звароту да яго і зносін з ім, замяняць непажаданыя канструктыўнымі. Бацька, залучаецца ў гульнявой трэнінг, пачынае зносіны з дзіцем, спасцігае новыя ісціны.
Сумесныя мерапрыемствы з супрацоўнікамі ўстановы дашкольнай адукацыі. Арганізуюцца як актыўныя, насычаныя эмацыйным зносінамі мерапрыемствы, у працэсе якіх усе ўдзельнікі маюць магчымасць не толькі пагутарыць, але і атрымаць неабходную інфармацыю, прадэманстраваць дасягненні, адпачыць, пазнаёміцца.
Дабрачынныя акцыі. Арганізуюцца для матэрыяльнай падтрымкі маючых патрэбу сем'яў праз збор сродкаў (адзення, цацак, дзіцячых кніг), аказанне спонсарскай дапамогі.
Сумесныя паходы і экскурсіі. Асноўная мэта такіх мерапрыемстваў-умацаванне дзіцяча-бацькоўскіх адносін. У выніку ў дзяцей выхоўваецца працавітасць, акуратнасць, увага да блізкіх, павага да працы. Гэта пачатак патрыятычнага выхавання, любоў да Радзімы нараджаецца з пачуцця любові да сваёй сям'і.
ІНДЫВІДУАЛЬНЫЯ ФОРМЫ ЎЗАЕМАДЗЕЯННЯ З БАЦЬКАМІ
Індывідуальныя гутаркі. Аказанне бацькам своечасовай дапамогі па тым ці іншым пытанні выхавання. Гэта адна з найбольш даступных формаў ўстанаўлення сувязі з сям'ёй. Гутарка можа быць як самастойнай формай, так і прымяняцца ў спалучэнні з іншымі, напрыклад, яна можа быць уключана ў сход, наведванне сям'і.
Наведванне сям'і на хаце. Асноўная мэта візіту-пазнаёміцца з сям'ёй, азнаямлення з асаблівасцямі сямейнага выхавання, умовамі жыцця дзіцяці.
Індывідуальныя кансультацыі. Кансультацыі па сваім характары блізкія да размовы. Розніца ў тым, што гутарка – гэта дыялог выхавальніка і аднаго з бацькоў, а праводзячы кансультацыю, адказваючы на пытанні бацькоў, педагог імкнецца даць кваліфікаваны савет.
Анкетаванне. Адзін з распаўсюджаных метадаў дыягностыкі, які выкарыстоўваецца спецыялістамі ўстановы дашкольнай адукацыі з мэтай вывучэння сям'і, высвятлення адукацыйных патрэбаў бацькоў, ўстанаўлення кантакту з яе членамі, для ўзгаднення выхаваўчых уздзеянняў на дзіця.
Атрымаўшы рэальную карціну, на аснове сабраных дадзеных педагогам вызначаецца і выпрацоўваецца тактыка зносін з кожным бацькам і дзіцем. Гэта дапамагае лепш арыентавацца ў педагагічных патрэбах кожнай сям'і, ўлічыць яе індывідуальныя асаблівасці.
НАГЛЯДНА-ІНФАРМАЦЫЙНЫЯ ФОРМЫ ЎЗАЕМАДЗЕЯННЯ
З БАЦЬКАМІ